Ostrzeżenie przed oszustwami
Uwaga na fałszywe telefony od osób podszywających się pod pracowników SKOK.
W ostatnich dniach nasiliły się w całej Polsce próby wyłudzenia danych przez oszustów podszywających się pod pracownika Banku lub SKOK-u. Numer telefonu, z którego dzwoni przestępca może wyświetlać się jakby rzeczywiście pochodził z tej instytucji. Dzieje się tak, ponieważ oszuści mogą wykorzystywać słabe strony sieci GSM i podszywać się pod dowolny numer telefonu.
Osoba dzwoniąca podszywa się pod pracownika działu technicznego lub działu bezpieczeństwa i może znać Twoje podstawowe dane, takie jak imię i nazwisko. Informuje o rzekomym włamaniu na konto, zablokowaniu konta lub usiłowaniu dokonania przelewu z Twojego konta. Oszust w celu rzekomego zapewnienia bezpieczeństwa będzie usiłował namówić Cię do zainstalowania aplikacji, która zapewni mu kontrolę nad Twoim urządzeniem i w końcowym efekcie może mu pozwolić na dostęp do Twojego konta.
Oszuści będą na Tobie wywierać presję czasu mówiąc, że wszystko musi być wykonane jak najszybciej, licząc, że w pośpiechu popełnisz błąd.
Pamiętaj!!!
- nigdy nie podawaj nikomu swojego loginu i hasła do bankowości internetowej, ani innych danych dotyczących Twojego konta (np. kodów SMS-owych);
- nigdy nie instaluj żadnego dodatkowego oprogramowania z nieznanego źródła;
- dokładnie czytaj treść komunikatów SMS-owych oraz maili, aby dokładnie wiedzieć czego dotyczą;
- w przypadku, gdy nie masz pewności co do tożsamości swojego rozmówcy – rozłącz się, a ewentualne wątpliwości wyjaśnij w oddziale SKOK;
- regularnie zmieniaj hasła do używanych aplikacji;
- upewnij się, że urządzenie, z którego korzystasz jest zabezpieczone i wolne od złośliwego oprogramowania;
- jeżeli zostały ujawnione poufne dane bądź zainstalowałeś aplikację wskazaną przez oszusta zgłoś sprawę w oddziale SKOK oraz Policji.
Pamiętaj!!!
- Policjant, funkcjonariusz CBA/CBŚP, Pracownik SKOK nigdy nie może żądać podania loginu i hasła do logowania do serwisu bankowości internetowej lub danych do aplikacji mobilnej;
- Policjant, funkcjonariusz CBA/CBŚP, Pracownik SKOK nie może żądać podania numeru karty płatniczej, jej daty ważności oraz kodu CVV2/CVC2;
- Policjant, funkcjonariusz CBA/CBŚP, Pracownik SKOK nie może żądać podania wykonania jakiegokolwiek przelewu;
- Policjant, funkcjonariusz CBA/CBŚP, Pracownik SKOK nie może żądać podania instalacji aplikacji do zdalnego pulpitu np. QuickSupport TeamViewer lub AnyDesk na Twoim komputerze lub telefonie.
Jeśli przytrafi Ci się taka sytuacja, poinformuj Nas o tym osobiście w oddziale SKOK lub telefonicznie pod numerem 48 611 30 80.